Körjournaler skapar trygghet i skogen

Kundporträtt: Inge Gustafsson's Skogstransport

Han är kanske inte skogens konung. Men närapå. Inge Gustafsson har jobbat i skogen sedan 1970-talet – då med motorsåg och handskrivna journaler. I dag är det mesta automatiserat och digitaliserat – såväl maskiner som körjournaler. På så vis har han fått kontroll över både administrationen och medarbetarnas säkerhet.


Inge Gustafsson Skogstransport i Gimo nordost om Uppsala är i dag ett litet och väletablerat företag i branschen med drygt tio anställda. Bolagets tio högmoderna skogsmaskiner avverkar och kör fram skog till tre stora skogsbolag. Även körjournalerna har genomgått en omfattande modernisering. De är i dag helt digitaliserade och sammanställer resorna för de olika maskinerna. Med hjälp av digital teknik mäts antalet kilometrar helt enligt kraven på dokumentation från Skatteverket. Det gör att arbetet har blivit enklare, men också säkrare. 

– Förutom att Skatteverket blir nöjda, har även jag kontroll över var mina maskiner och medarbetare befinner sig. Jag ser om något är fel och kan snabbt reagera om det till exempel skulle ske en olycka. Det är en stor trygghet både för mig och mina medarbetare, säger Inge Gustafsson. 

Kräver felfri teknik

Det ställer också höga krav på tekniken. Uppkopplingen bara måste fungera – utan avbrott. 

– Det har varit ett problem för oss. Vi har tidigare haft många olika kontaktpersoner hos våra leverantörer av kommunikationstjänster och fick sällan den service vi behövde för att känna oss trygga – trots att vi betalade mycket pengar för såväl bredband som körjournaler och telefoni. 

Lösningen kom när sonen, David Gustafsson, bestämde sig för att se över företagets kostnader och abonnemang. 

– Jag såg ganska snabbt att vi betalade på tok för mycket och att vi inte fick det vi betalade för, säger David Gustafsson. 

Han fick nys om Offertway, en oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för företagstjänster. 

– Det var otroligt smidigt. Jag fyllde i våra behov och önskemål fick flera olika offertförslag inom bara något dygn. Sedan kunde vi i lugn och ro fundera över vilken lösning som passade oss bäst. Vi ville samla våra abonnemang för bredband, telefoni och körjournaler och sökte därför efter en bra paketlösning till det bästa priset. 

Trygg service

Det visade sig att en av återförsäljarna som skickade en offert fanns i deras geografiska närhet, vilket de fastnade för.  

– I och med att vi är så beroende av att tekniken funkar utan störningar kändes det som ett mycket bra alternativ. Med en återförsäljare nära kunde vi få bättre service. Jag har inte tid och ork att jaga runt efter rätt person. Jag är en doer och maskinförare och vill kunna koncentrera mig på själva jobbet, säger Inge Gustafsson.


Välj rätt körjournaler till ditt företag - Samla Förslag här
Publicerad i Nyheter 27 Jul 2021